کد مطلب:188790 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:147

حضور سازنده و مؤثر در جامعه
امام باقر (ع) با این كه توجه به استغنای نفس و لزوم تلاش برای كسب معاش داشت و عملا در این راستا گام می نهاد، اما هرگز زندگی خود را وقف تأمین معاش نكرده بود، بلكه همت اصلی آن حضرت، حضور سازنده و مؤثر در جامعه بود.

این درست است كه نباید برای تأمین زندگی، سربار دیگران بود، ولی این نكته را نیز باید در نظر داشت كه هدف اصلی و عالی زندگی، دستیابی به رفاه و ثروت نیست و نباید در طریق تلاش های دنیوی، از ارزش های اصیل زندگی غافل بود.

امام باقر (ع) در روزگار خود، بزرگترین تأثیر علمی و عملی را برای جامعه ی خویش داشت.

حضور در مجامع علمی و تأسیس جلسات فرهنگی، یكی از بهترین و ارزنده ترین نوع حضور در جامعه و خدمت به اجتماع مسلمانان بوده و هست؛ زیرا هرگونه تكامل اجتماعی در ابعاد اخلاقی و معنوی و اقتصادی و... منوط به تكامل فكری و فرهنگی است.

برای تبیین نقش حیاتی امام باقر (ع) در جامعه ی اسلامی، یاد همین نكته كافی است كه:

جمع عالمان بر این عقیده اتفاق دارند كه فقیه ترین مردم در آغاز سلسله ی فقیهان شش نفرند و آن شش نفر از اصحاب و شاگردان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) به شمار می آیند. [1] .



[ صفحه 214]



و سخن حسن بن علی الوشاء [2] كه از معاصران امام رضا (ع) می باشد، خود گواهی روشن بر مدعای ماست كه می گوید: نهصد شیخ و بزرگ راوی حدیث را در مسجد كوفه مشغول تدریس یافتم كه همگی از امام صادق (ع) و امام باقر (ع) نقل حدیث می كردند. [3] .

محققان بر این عقیده اند كه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در حقیقت بنیانگذار دانشگاه اهل البیت هستند كه حدود شش هزار رساله علمی از فارغ التحصیلان آن به ثبت رسیده است.

اصول اربعمائه همان رساله های چهارصد گانه ای است كه در میان محدثان شیعه به عنوان كتب اصول شناخته می شود و از جمله ی آن شش هزار رساله به شمار می آید، و چه بسا بیشتر محتویات كتب چهارگانه ی شیعه (كافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب و استبصار) از همین رساله های اربعمائه گرفته شده باشد. [4] .


[1] المناقب 2 / 295؛ ائمتنا 1 / 351.

[2] حسن بن علي الوشا از شخصيت هاي برجسته ي اماميه از اصحاب امام رضا (ع) مي باشد كه نجاشي درباره ي او گفته است «كان من وجوه هذه الطائفة» و «كان عينا من عيون هذه الطائفة». اعيان الشيعة 5 / 195.

[3] اعيان الشيعة 5 / 194.

[4] سيرة الائمة الاثني عشر 2 / 202.